onsdag 8 februari 2012

Vilja & Disciplin

Jag hör ofta folk säga "Du kan om du vill" "Det handlar om vilja" "Om du har viljan så går det!"

Frågan jag ställer mig då är; Räcker det alltid med att ha viljan ? Är viljan allt man behöver för att uppnå ett mål man satt upp ? Räcker det med att verkligen vilja tex gå ner 10 kg i vikt ?
Enligt mig så är svaret nej! Man kommer långt om man har en stark vilja, det gör man verkligen!

Att ha viljan är väll i grund och botten anledningen till att man från början satt upp målet att vilja gå ner 10 kg ? "Jag vill gå ner 10 kg till beach 2012" Men varför vill jag gå ner 10 kg till beach 2012 ? Vill jag gå ner 10 kg för att synas, för att känna mig bekväm när jag umgås med polare som har ett snyggt 6-pack för att inte behöva skämmas över ölmagen jag lagt på mig under vintern, eller för att min läkare sagt att jag ligger i riskzonen för att drabbas av någon sjukdom ? Men det krävs enligt mig mer än en vilja för att kunna komma fram till målet. 

Det är där jag vill komma till det fina ordet "Disciplin"

För mig så handlar disciplin inte enbart om att kunna följa sitt träningsschema som man satt upp för att gå ner 10 kg. Men har jag inte disciplinen att hålla mig till mitt träningsschema jag satt upp för att gå ner 10 kg så kommer det inte gå eller ? Jag har ju viljan borde inte det räcka då? På schemat står det träning 5 gånger i veckan. Men jag tränar bara 3 gånger i veckan, jag har viljan att träna men jag har inte disciplinen att gå till gymmet eller att ta på mig löparskorna för att det regnar eller är kallt ute idag. Kommer jag då kunna nå mitt mål ?

Disciplin för mig är inget ord jag enbart kopplar till träning. Disciplin handlar även om ens vardag! Att ha disciplin att städa när det verkligen behövs fastän det verkligen tar emot och jag hellre skulle vilja smita undan med att se den där filmen som går på tv ikväll ! Att ha disciplinen att ta tag i den där högen med läxor som jag verkligen måste göra till i morgon fast det vore ju roligare att träffa polarna! Nike - "Just do it!" Vilket jag tycker är ett väldigt bra sätt att tänka på! Om jag gör läxorna ikväll så kan jag umgås med polarna i morgon, istället för att tänka "Jag gör det i morgon!" Men ändå så gör jag det kanske inte dagen efter heller, städar jag nu så hinner jag ändå se den där filmen nu när jag tänker efter! Det här är något som dom flesta kan räkna ut, men har alla disciplinen som krävs för att göra det ?

Disciplin i träning och tävlingssammanhang är självklart extremt viktigt!

Att när det känns som tyngst och man verkligen bara vill lägga sig ner i soffan och se på film. Att då veta att idag är det träningsdag. Jag vill verkligen inte idag MEN jag tar tag i träningspasset ändå! Att under en diet innan tävling kunna hålla sig till sitt dagliga intag och att inte i smyg köpa och äta den där chokladkakan och tänka för sig själv att "det gör inte någonting, det är ju ändå en ganska liten chokladkaka ? Jag tränar extra hårt i morgon så märks det inte." Osv. Att kunna motstå frestelsen helt enkelt! Måste tillägga att jag aldrig dietat, men jag har haft personer i min närhet som dietat och sett hur jobbigt det är, framför allt psykiskt! Jag ska inte sitta och säga att "jag förstår hur det känns" för det gör man nog inte förens man har varit där och verkligen GJORT det! Man förstår det inte förens man vägt och räknat maten 2-3 gånger innan man äter !

Är vilja och disciplin då något man kan utveckla eller har man stor vilja och mycket disciplin vid födsel ?

Jag tror inte att alla kan uppnå samma "nivå" när det kommer till vilja och disciplin. Jag tror inte att man föds med en vilja och en disciplin som ligger på nivå 10 när 10 är högsta nivån. Personligen så har min disciplin när det kommer till träning, kost, åter hämtning, göra läxor, städa osv växt/blivit större (kalla det vad ni vill) med åren. Disciplinen jag har att utföra dagens övningar även fastän jag verkligen inte vill. Att kunna ta fram både disciplin och vilja när jag har gjort 8 repetitioner i en övning men fortfarande har 2 repetitioner kvar. Jag vill bara lägga ner vikterna och gå därifrån men jag kämpar vidare och gör dom sista två repetitionerna. Varför gör jag det då? För att jag ser målet framför mig och tar fram det där lilla extra som kommer vara avgörande i slutet!  Men sen kan man även diskutera viljan i vad ? Viljan att bli bäst i världen i höjdhopp, viljan att få högst poäng i klassen på matte provet, viljan att sluta röka ? Där har vi också en sak som jag verkligen inte förstår mig på! "Jag försöker sluta röka!" Vadå "försöker" ? Är det som att cigaretten sitter fast i handen på dig ? Att du "försöker" dra loss cigaretten ungefär som att den har en dragningskraft till din hand som du på något sätt "försöker" bli av med ? Antingen så slutar man röka eller så gör man inte det ! Det finns inget mellanting! Så ser jag på saken.


Vill tillägga att detta är bara en liten del av min syn på Vilja & Disciplin, den behöver inte se ut exakt likadant för just dig. Och det kan disskuteras länge och det kan fylla mer text än vad ett blogginlägg rymmer! Självklart finns det mer än Vilja & Disciplin som spelar stor roll såväl i vardagen som i gymmet! Det kanske jag återkommer med vid ett senare tillfälle. 




Med det sagt kan du fråga dig själv vad du anser Vilja & Disciplin är för dig !

Har du viljan och disciplinen att sätta dig ner och fundera på det ?
Ha en trevlig kväll! /M



  
                

8 kommentarer:

  1. Word! Bra skrivet!!! Mycket bra. Personligen tycker jag att det är häftigt med disciplin. Man har styrkan att övervinna latheten, sötsuget eller vad det nu kan vara. Det ger åtminstone mig en rejäl kick! =) Nu kör vi... vidare mot våra mål! /Pernilla

    SvaraRadera
  2. Tankvärt! Jag tror dock att för att nå max diciplin måste du tro på att du är en av dem som kan skaffa mest diciplin. Om du bara vet att det är så så tar du kontrollen och kan ta dig dit du vill. Trixet är att veta. ;) Kör på! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis det har du rätt i :) ses 10/3 ! :)

      Radera
  3. Mycket bra tankar här Matte, bra skrivet också.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet och rätt i det du skriver, men för mig betyder just vilja så mycket mer! För mig innefattar vilja även diciplin/självkontroll och allt som krävs för att uppnå resultat! Vilja - så får det kosta vad de kosta vill, så kallad gameness :O)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja och precis som jag skrev så ser vi alla annorlunda på det. Sen som jag också skrev så kan det förklaras mycket djupare och mer specifikt :)

      Radera